Friday 16 December 2011

BAB 1 : KEMAHIRAN KOMUNIKASI by A135859

Kemahiran Berkomunikasi



Pengenalan :
Komunikasi itu penting bagi anda menyatakan perasaan dan pendapat. 
Komunikasi yang berkesan dapat mengeratkan hubungan baik sesama insan.

Apakah komunikasi yang berkesan?
Komunikasi yang baik merangkumi:
• Penerangan yang jelas
• Menunggu giliran untuk bercakap
• Tidak ada yang baik dan buruk
• Membantah dengan tenang
• Berkomunikasi dengan sopan di mana ianya pendek
dan jelas
• Bertentang mata
• Duduk tegak
• Berkomunikasi dengan nada biasa
• Bercakap bila perlu
• Menerima tanggungjawab tanpa memberi helah
• Meminta pertolongan dengan baik
• Menggunakan empati tetapi bahasa yang dihormati

Apakah komunikasi yang tidak berkesan?
Komunikasi yang tidak berkesan adalah:
• Mencaci
• Mengganggu semasa seseorang sedang bercakap
• Bercakap tanpa henti atau terlalu diam
• Mengalih pandangan ke tempat lain semasa bercakap
• Bercakap sambil lewa • Menjerit
• Mencaci dan menggunakan bahasa yang kasar
• Melepaskan geram

Apakah prinsip-prinsip komunikasi yang berkesan?
• Mengekalkan pandangan mata (eye contact) dan ekspresi muka yang bersesuaian
• Mendengar dengan minat
• Memberi perhatian terhadap perasaan orang lain
• Membuat refleksi apa yang anda faham daripadanya
• Secara jujur luahkan bagaimana perasaan anda sama ada baik atau buruk tanpa
menyakiti hati pendengar

Bagaimanakah keberkesanan mendengar?
• Dengar dan tunjukkan bahawa anda mendengar dan memahami perasaan mereka
• Tingkatkan hubungan mata dan tunjukkan bahawa anda mendengar dengan penuh
minat. Beri sepenuh perhatian
• Mengakui yang anda mendengar dengan menggunakan perkataan yang mudah seperti
"oh" atau "Umm-hmm"
• Ulangi apa yang telah diperkatakan  dan tunjukkan yang anda faham apa yang
diperkatakan
Kenapakah kemahiran berkomunikasi ini perlu?
• Orang akan mendapati diri anda lebih menarik
• Anda akan mendapat ramai kawan
• Anda akan lebih difahami
• Anda akan lebih baik di sekolah

Apa akan terjadi jika komunikasi tidak berkesan?
• Anda akan selalu salah faham dan bertengkar
• Anda susah difahami oleh orang lain
• Segala kemahuan tidak dapat dicapai
• Anda tidak disukai
                                                                                    
Kepada siapa anda perlu meminta bantuan bagi meningkatkan kemahiran berkomunikasi anda?
• Guru anda
• Kaunselor
• Pegawai Komunikasi
• Pakar Psikologi


KEMAHIRAN KOMUNIKASI
                                              
1.            Kebolehan menggunakan kemahiran bukan lisan (penampilan fizikal, gerak tubuh dan hubungan mata) yang sangat berkesan secara konsisten
2.            Kebolehan mengamalkan kemahiran mendengar dan memberi maklum balas yang relevan dengan cepat secara konsisten
3.            Kebolehan menyampaikan idea secara lisan dengan sebutan jelas, tersusun, lancar dan nada bersesuaian secara konsisten
4.            Kebolehan menyampaikan idea secara bertulis dengan jelas, tersusun, lancar dan  bersesuaian secara konsisten
5.            Kebolehan membuat pembentangan dengan yakin dan berkesan menggunakan bantuan teknologi (bahasa, simbol dan visual)  secara konsisten
6.            Kebolehan berunding ke arah mencapai keputusan dengan menghormati pandangan orang lain dan merangsang perbincangan
7.            Kebolehan berinteraksi dengan khalayak pelbagai budaya menggunakan laras bahasa yang sesuai, menghormati perbezaan budaya dan selesa berinteraksi secara konsisten
8.            Kebolehan  membuat rumusan secara lisan dan bertulis dengan padat,  tepat dan mantap secara konsisten


 




Oleh HARIATI AZIZAN and LEE YEN MUN

PETALING JAYA: Tidak mengapa sekiranya anda gagal untuk memperoleh segulung ijazah yang cemerlang sebaliknya anda hanya perlu mempunyai kemahiran bertutur dan menulis dalam bahasa Inggeris dengan baik sudah pasti kerjaya idaman akan menjadi milik anda.
Berdasarkan maklum balas yang diperoleh daripada syarikat tempatan dan antarabangsa menunjukkan kemahiran komunikasi lisan dan menulis dalam Bahasa Inggeris kekal sebagai kriteria utama yang dicari oleh majikan dalam memilih pekerja yang mempunyai prospeks yang cerah.
Menurut kajian yang dijalankan oleh Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF), ciri tersebut merupakan faktor utama dalam merekrut graduan yang baru tamat pengajian.
Berdasarkan Kajian Gaji untuk Eksekutif 2010 yang dikeluarkan oleh MEF menunjukkan bahawa 68 peratus syarikat meletakkan kemahiran komunikasi sebagai kualiti utama dalam memilih pekerja, ia diikuti oleh pengalaman berkerja (67 peratus), kemahiran individu (56.2 peratus), ketekunan serta komitmen (55.7 peratus).
Menurut Pengarah MEF, Shamsuddin Bardan, globalisasi telah merubah faktor pemilihan pekerja, kemahiran komunikasi terutamanya bahasa Inggeris merupakan aset bernilai yang perlu ada pada setiap pekerja.
Jelasnya, ia merupakan kriteria penting dalam semua profesion termasuklah untuk kerjaya seperti jurutera, kakitangan teknikal dan ahli sains.
"Kriteria ini penting terutamanya bagi mereka yang bekerja dengan syarikat multinasional dan firma-firma besar.
"Hari ini pelanggan kita boleh datang dari mana-mana negara di seluruh dunia. Di kilang-kilang, misalnya tugas jurutera tidak sama seperti dahulu. Kini, mereka perlu melibatkan diri dalam pelbagai aspek perniagaan serta berinteraksi dengan pelanggan,” katanya.
Beliau berkata apa yang dibimbangkan adalah kebanyakan siswazah tempatan hari ini tidak mampu berkomunikasi dan menulis dalam bahasa Inggeris dengan baik sehingga mereka menghadapi kesulitan untuk mendapatkan pekerjaan dalam sektor swasta.
Pengarah Urusan Kelly Services (M) Sdn Bhd, Melissa Norman turut bersetuju dengan menyatakan enam daripada 10 graduan yang menghadiri temu duga yang dijalankan oleh syarikatnya tidak boleh berkomunikasi dalam bahasa Inggeris dengan baik.
Kelly Servives merupakan salah satu agensi mencari pekerjaan terkenal di negara ini.
Menurut Norman, adalah penting untuk setiap siswazah menguasai bahasa Inggeris kerana ia merupakan bahasa penting yang digunakan secara meluas dalam bidang perniagaan di Malaysia dan seluruh dunia.
Berdasarkan Tinjauan Tenaga Kerja Kelly Global 2010 menyenaraikan kemahiran komunikasi sebagai kriteria pertama daripada lima ciri-ciri lain yang dicari oleh setiap majikan.
“Kami telah mengenal pasti ramai siswazah tempatan yang lemah bertutur, menulis dalam bahasa Inggeris serta menggunakan perbendaharaan kata yang terhad.
“Calon seperti ini hanya berjaya mendapat pekerjaan dalam perusahaan kecil dan sederhana serta syarikat-syarikat kecil,” katanya.
Beberapa syarikat serta pemimpin dalam bidang perniagaan memberi amaran bahawa penguasaan bahasa Inggeris yang lemah akan mempengaruhi daya saing global di Malaysia.
Presiden Persekutuan Pengilang Malaysia, Tan Sri Mustafa Mansur berkata golongan muda yang tidak mahir berkomunikasi dalam bahasa Inggeris tidak akan mampu untuk berunding untuk mendapatkan persetujuan terbaik dalam urusan perniagaan atau pelaburan yang dijalankan.
“Kita perlu menghantar pekerja kita ke luar negara untuk memasarkan produk kita, berunding dalam setiap perjanjian mahupun mendapatkan kontrak untuk ditandatangani.
"Jika mereka ini tidak boleh berkomunikasi dalam bahasa Inggeris dengan baik maka kita akan ketinggalan," katanya.
Pengerusi bersama Pemudah, Tan Sri Yong Poh Koh pula berpandangan bahawa kakitangan awam juga perlu menguasai bahasa Inggeris dengan baik kerana perkembangan dunia tanpa sempadan pada hari ini.
“Kualiti bahasa Inggeris akan memberi kesan kepada sektor awam apabila mereka perlu berinteraksi dengan warganegara asing mahupun dunia perniagaan apabila mereka perlu menyatakan pendirian dalam isu-isu yang melibatkan masyarakat dunia.
“Ia meliputi rundingan dalam perjanjian penting seperti perjanjian perdangangan,” katanya.
Ini meliputi rundingan pada perjanjian-perjanjian penting seperti perjanjian-perjanjian perdagangan.”
Dalam pada itu, bekas Menteri Sumber Manusia, Tan Sri Fong Chan Onn menyatakan sejak dua dekad yang lalu, kualiti bahasa Inggeris di negara ini telah menurun.
Beliau berkata sekiranya perkara itu tidak segera diatasi boleh menyebabkan Malaysia akan ketingggalan dan tidak mampu bersaing dengan negara jirannya.
“Thailand, Indonesia dan China sedang meningkatkan usaha untuk memperbaiki pengguasaan bahasa Inggeris dalam sistem pendidikan mereka,” katanya.
Sumber : http : //mstar.com.my/

NOTA HUJUNG :                                                          
6 Ciri Yang Harus Dimiliki Oleh Mahasiswa Untuk Memastikan Mereka Dapat Bersaing Dalam Pasaran Global:
i. Mahir dan mempunyai pengetahuan yang tinggi terhadap bidang ilmu yang dipelajarinya.
ii. Mempunyai kemahiran atau 'soft skill' sebagai nilai tambah (added value) seperti kemahiran ICT, kemahiran berkomunikasi (communication skill), kemahiran bersosial (social skill) atau dengan kata lain kemahiran berinteraksi dengan masyarakat sekeliling.
iii. Mempunyai kemahiran penguasaan bahasa asing khususnya bahasa Inggeris sebagai bahasa dunia bagi membolehkan pelajar kita bersaing di arena antarabangsa dan lebih kompetetif dalam dunia kerjaya mereka.
iv. Memiliki sifat dan ciri-ciri kepimpinan, keterampilan dan keyakinan yang tinggi. Sifat ini adalah penting apabila berhadapan dan berurusan dengan masyarakat dunia kini yang semakin kompleks dan pelbagai sifatnya.
v. Memiliki ciri-ciri personaliti yang menarik dan berkualiti seperti disiplin diri, kekemasan diri, daya inisiatif, kreativiti dan inovasi yang tinggi di samping mempunyai sifat keluwesan atau fleksibiliti terhadap perubahan sekelilingnya. Dalam hal ini, pelajar kita harus dididik agar tidak terlalu ektrimis terhadap budaya sendiri sebaliknya hendaklah lebih fleksibel dan sensitif terhadap budaya dan keperluan masyarakat lain.
vi. Sentiasa memelihara akhlak, etika dan kehormatan diri. Hal ini kerana dalam apa juga keadaan dan suasana yang kita alami, keteguhan akhlak perlu dipertahankan agar kita tidak hanyut dengan kehendak-kehendak negatif yang merosakkan hati budi manusia.

No comments:

Post a Comment