Pembelajaran Sepanjang Hayat
Konsep dan Definisi
Definisi : pencarian ilmu pengetahuan untuk peribadi atau professional yang dilakukan sepanjang masa ,sukarela dan atas motivasi kendiri.
Konsep:
- v Home schooling yang berkonsep tidak formal dan tidak dijalankan dirumah.
- v Pendidikan dewasa yang berkonsep formal untuk mendapatkan kemahiran dan sijil yang diperlukan untuk memulakan kerjaya.
- v Pendidikan lanjutan yang berkinsep formal dan dijalankan di institusi pengajian tinggi.
- v Latihan dalam perkhidmatan (job training)yang berkonsep formal atau tidak formal untuk meningkatkan professionalism dan kemahiran melalui bengkel atau kursus yang dianjurkan oleh organisasi.
- v Pembelajaran maya yang berkonsep formal dan tidak formal berasaskan pembelajaran kendiri menggunakan alat multimedia dan sumber dalam talian.
literasi maklumat dan pembelajaran sepanjang hayat.
- v Bersifat mendorong kendiri dan terarah kendiri.
- v Berpotensi membangunkan kuasa-kendiri
- v Bersifat benar kendiri
Kaedah memperolehi dan aplikasi.
- v 0-5 tahun: Pembelajaran menggunakan deria-deria yang mengaktifkan sel-sel otak dengan bimbingan ibubapa sehingga ke pra sekolah.
- v 6-24 tahun :Pembelajaran formal di peringkat sekolah rendah, menengah dan pengajian tinggi. Bertujuan untuk membangunkan empat fakulti, iaitu fizikal, mental, emosi dan intelektual.dah memperolehi dan Aplikasi
- v 25-60 tahun: Pembelajaran tidak fomal melalui media instructional di tempat kerja, dari rakan sekerja, media massa, teknologi maklumat, persekitaran dan alam sekitar.
- v 60 tahun ke atas: Pembelajaran melalui aktiviti yang bersesuaian dengan tahap umur, seperti kHome schooling - pembelajaran tidak formal di rumah.
- v Surrounding schooling - pembelajaran tidak formal di luar rumah.
- v Pembelajaran formal - mendapat sijil, kelayakan dan kemahiran.
- v Pembelajaran maya (online learning).kerja-kerja kemasyarakatan.
No comments:
Post a Comment